4 Beranak Naik Motor Redah Hujan Untuk Sekampit Beras & Barang Dapur

0
3617

4 Beranak Naik Motor Redah Hujan Untuk Sekampit Beras & Barang Dapur | NASIB setiap insan berbeza-beza, dan dalam kesemp1tan wang pasti ada keluarga yang sanggup mengharungi segalanya demi sesuap nasi.

Begitulah yang dialami seorang ibu yang menunggang motosikal bersama tiga anaknya redah hujan renyai pada waktu malam.

Pertemuan empat beranak itu untuk mendapatkan bantuan seorang guru yang sering terlibat dengan program kebajikan dipermudahkan.

Menurut perkongsian Mohd Fadli Salleh di laman Facebooknya pada Sabtu, kedatangan mereka pada malam itu hingga sanggup redah hujan hanya kerana mahu mendapatkan sekampit beras dan barang dapur.

“Kali ini, aku serah troli kat dia. Akak pergi ambil apa keperluan akak. Nanti dah siap panggil saya. Saya bayarkan,” katanya yang berada di sebuah pasar raya.

Ketika beratur untuk membuat bayaran, kata Mohd Fadli, wanita itu kemudian tiba-tiba bertanya untuk menambah barangan yang dibeli.

redah hujan

Sewaktu beratur untuk membuat bayaran di kaunter.

“Cikgu. Boleh tak nak ambil ni? Kalau tak boleh saya letak semula,” ujar wanita sambil menunjukkan tuala wanita.

“Ambillah. Keperluan tu kan,” jawab Mohd Fadli sebelum wanita tersebut mengucapkan terima kasih.

Tidak sekadar sekampit beras, barang dapur dan tuala wanita, tiga beranak itu kemudian dipelawa untuk makan di sebuah restoran.

“Meh makan dulu. Dah makan, pulanglah,” kata guru tersebut sambil disambut jeritan kegembiraan salah seorang anak wanita itu seperti menang cabvtan bertuah.

“Makan. Lima huruf sahaja. Hampir setiap kita tidak pernah terfikir ia sesuatu yang sangat menggembirakan sebahagian kanak-kanak dan keluarga,” tambahnya.

Makan. Lima huruf sahaja. Hampir setiap kita tidak pernah terfikir ia sesuatu yang sangat menggembirakan sebahagian kanak-kanak dan keluarga

MOHD FADLI

Mohd Fadli berkata, anak kecil itu turut diberikan beg sekolah dan pensel warna, sekali gus keseronokan jelas terpancar di wajah mereka menerima pemberian itu.

“Seronok betul budak-budak tu dapat pensel warna dan beg baharu. Terus mereka minta izin ibu mereka untuk bawa ke sekolah Isnin ini.

“Mereka pulang dengan naik motor berempat, dengan kekenyangan dan barang yang sarat,” katanya.

redah hujan

Empat beranak menikm4ti makan malam selepas redah hujan

Menurut Mohd Fadli, kerana motosikal yang dinaiki mereka berempat dan barang yang dibeli di pasar raya juga banyak, maka mereka berulang-alik sebanyak dua kali.

“Belajar elok-elok dik. Semoga k1riman beg dan pensel warna baharu ini menaikkan semangatmu untuk belajar bersungguh-sungguh seterusnya mengubah nasib keluargamu ini.

“Tidak banyak tapi sentiasa. Tidak ramai tapi ada. Tidak kaya tapi cakna,” katanya.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here